Vandaag bracht mijn ligfiets mij naar de Aardmansberg; een 4 km lange klim met 72 hoogtemeters. Onderweg had ik diverse interessante ontmoetingen, zoals twee paardrijdsters die mij de weg vroegen naar de A1 autosnelweg...
Aardmansberg
Die Aardmansberg is niet zo stijl (gemiddeld 1,85%), maar wel lekker lang (4 km). En door hem met een hoge snelheid te beklimmen (gemiddeld 23,14 km/h) kon ik de hartslag tot 182 bpm (96% van de maximale hartslag)opdrijven. Ook was er nog tegenwind (door mij geschat op windkracht 1). Daarmee was deze beklimming net zo zwaar als het beklimmen van 4 km van een Col de Joux Plane met 8 km/h.
En met Bocycles rekenprogramma heb ik uitgerekend dat mijn "motortje" tijdens deze beklimming gemiddeld 215 Watt heeft geleverd. Het plaatje hieronder is een screencopy van dit rekenprogramma. Je kunt daarmee ook zelf berekenen hoeveel vermogen jouw lichaam kan leveren. En je kunt zo ook mooi bijhouden hoeveel de noeste trainingsarbeid jouw conditie (conditie=vermogen) verbetert.
Verkeersregelaars voor Bocycle?
Op de top van de Aardmansberg stonden twee verkeersregelaars. Ik vroeg hen of ze even het verkeer konden stilleggen voor mijn oversteek. De regelaars antwoordden: "Dat is prima, maar dan moet je wel even wachten". Zij stonden daar voor een andere toertocht en verwachtten de rijders "any moment".
Gehucht van 100 inwoners met boeiende historie
De tocht naar de Aardmansberg leidde via Radio Kootwijk. Radio Kootwijk is een dorp waar het personeel dat de radiozender vanaf 1918 "in de lucht moest houden" werd gehuistvest. Aanvankelijk heette het Kootwijk Radio, ter onderscheiding van het enige kilometers verderop gelegen oorspronkelijke dorp Kootwijk. Radio Kootwijk was de naam van het voormalige zendstation waaromheen het dorp werd gebouwd. De zender is sinds 2000 uit bedrijf, maar Radio Kootwijk is nog steeds bewoond. Het inwonertal bedraagt echter nog geen 100. Heel boeiend om door dit gebied met zijn bijzondere historie te fietsen.
Amazones op de autosnelweg
Ook boeiend waren twee paardrijdsters die ik op Kootwijkerzand tegenkwam. Zij vroegen mij of ik hen de weg kon wijzen naar afslag 18 van de A1. Kennelijk dachten deze amazones sneller ter bestemming te arriveren indien zij met hun paarden de autosnelweg zouden nemen, zo veronderstelde ik. Maar nee, de dames hadden hun auto met paardentrailer bij afslag 18 geparkeerd. Op mijn Garmin GPS-navigator kon ik hen aanwijzen welke weg zij moesten bewandelen.
Schaap op drift
Er volgden nog meer enerverende gebeurtenissen. Had ik tweede Pinksterdag nog een hoeddemonstratie van "Schapen op drift" meegemaakt, nu was ik zelf getuige van een schaap op drift. Vlak voor mijn fiets stak plotsklaps een lammetje de weg over. Het sprong in de droge sloot en wurmde zich door een gat in het hek, terug naar de veilige kudde. Ik vermoedde dat het toch niet de bedoeling kon zijn om op deze wijze "vrije uitloop lammeren" te houden. Ik besloot dan ook de eigenaar te waarschuwen en fietste naar de dichtsbijzijnde boerderij. Nadat ik de eigenaresse eindelijk gevonden had, vertelde ik haar wat ik had gezien. En zij ging onmiddellijk het hek repareren. Ik had mijn goede daad voor die dag weer gedaan.
Apfelstrudel Garderen
Nu ik toch in de buurt was, besloot ik ook nog even bij de beste appelflappenbakker van de Veluwe langs te gaan. Helaas waren de appelflappen uitverkocht, maar de speciale aanbieding "Cappuccino met Apfelstrudel" was ook niet te versmaden. Zeker niet, gezien het aangename gezelschap dat onverwacht aan mijn tafeltje aanschoof.
Honderdeen prachtige fietskilometers
Op de terugreis heb ik nog wat mooie foto's geschoten, die dit verslag van 101 prachtige fietskilometers completeren.
4 opmerkingen:
Jij gaat ook steeds verder Gerrit !
Mooie rit en ook weer mooie foto,s
Je schreef "Jij gaat ook steeds verder...". Daarmee doel je toch niet op die dame die gezellig bij mij aanschoof bij bakkerij Schuiteman?
Die sheet is wel erg optimistisch met het vermogensvoordeel wat een velomobiel zou moeten geven. Als ik 30km/u op een rechtopfiets invul zou ik bijna 380w kwijt zijn terwijl dat in de velomobiel maar 80w zou zijn. Ik geloof veel maar niet dat ik 300w minder vermogen hoef te trappen.
Beste Mark,
Ik begrijp je ongeloof, maar toch is de berekening juist. Probeer ook maar eens het rekenprogramma van http://www.kreuzotter.de/deutsch/speed.htm. Daar komen vergelijkbare getallen uit. En als je op het ikoontje "Bocycles rekenprogramma complex" klikt, kun je precies zien welke formules en constantes ik heb gebruikt.
Een reactie posten