Op 12 mei heb ik de Zuid-Veluwe klimtoer gereden en wel de 130km-versie met 1250 hoogtemeters. Een mooie klimtraining voor "Le grand ballon" die in september op het programma staat. Lees hoe het deze ligfietser is afgegaan tussen 1029 bukfietsers...
WielerVereniging Ede
De Zuid-Veluwe klimtoer wordt georganiseerd door de WV Ede. Op haar website schrijft deze vereniging...
"Over de Zuid-Veluwe tussen Ede en Arnhem zijn in de 130 km-tocht 36 heuveltjes opgenomen, waarbij in totaal 1.250 meter hoogteverschil wordt overbrugd. De 130 km-tocht is zwaar te noemen. Deze afstand heeft 1 NTFU-ster en telt mee voor het Brevet des Cyclistes (van het NKC)."
Stempelkaart
Op de heenweg wilde ik bij Heelsum het laatste stuk van de route naar het clubhuis van WV Ede (het start-/eindpunt) oppikken. Het viel mij echter op dat er geen enkele pijl te zien was. Het zou toch niet zo zijn dat de hele route vanaf routebeschrijving moest worden gereden? Gelukkig had ik de route van 2011 in mijn GPS gezet, dus die volgde ik dan maar naar het start-/eindpunt. In het overvolle clubhuis moest een deelnemerskaart (tevens stempelkaart) worden ingevuld. Na 10 minuten wachten in de rij was ik ingeschreven en had ik mijn eerste stempel op de stempelkaart. De weg bleek overigens uitstekend bewegwijzerd (uitgepijld) met goed zichtbare oranje pijlbordjes. Kennelijk heeft men op het laatste moment de pijlbordjes pas opgehangen.
De meest gestelde vraag
Onderweg haakte ik telkens aan bij een gelegenheidspeleton. Dat scheelt niet alleen behoorlijk is luchtweerstand (wel 34% volgens wetenschappelijk onderzoek), maar resulteert ook vaak in een gezellig praatje.
De meest gestelde vraag van Zuid-Veluwe klimtoergenoten was wel:"Kun je wel klimmen met zo'n ligfiets?" Nou en of kan ik klimmen met mijn super ligfiets. In het filmpje kun je zien dat ik op een steile klim op de Beekhuizenseweg bij Rozendaal vijf bukfietsende Zuid-Veluweroutedeelnemers voorbijrace.
Ook kreeg ik veel leuke reacties op het enorme arsenaal aan instrumenten op mijn stuur.
Trainen voor...
Ik sprak ook ene Marloes uit Raalte die met drie teamgenoten aan het trainen was voor de Alpes d'Huzes (6 en 7 juni). Anderen trainden voor de Dolomieten. En twee heren die al dertig jaar samen trainen, verheugden zich al op het gezamenlijk beklimmen van de Mont Ventoux later dit jaar.
"erg Leuk"
De stempelpost was qua naam goed gekozen: hotel, bead&breakfast en lunchroom "erg Leuk" in Rozendaal. Maar ook de plaats in de route was perfect; het zwaarste klimwerk was achter de rug en er stond 80 km op de teller (dus ruim over de helft). Nadat ik met de vrolijke stempelaar aldaar op de foto was gezet, werd een bekertje koffie met appelgebak en slagroom ingeslagen. Na een tweet voor de volgers vervolgde ik mijn weg.
Veilige vlag?
En het werd steeds gezelliger, omdat ook de racefietsende deelnemers steeds meer lol in en respect voor deze liggende Bocycle kregen.
De laatste 20 km dwong ik het meeste respect af. In deze vrijwel vlakke kilometers racete ik met een hartslag van 160bpm (85% van het maximum) vrijwel alle andere Zuid-Veluwe klimtoerrijders voorbij. Helaas moest ik vier keer stoppen omdat het verbindingsstuk van de vlaggenstok openbrak en achter mij op de weg viel. Gelukkig waren de achteropkomers ver genoeg van mij verwijderd om tijdig voor dit obstakel te kunnen uitwijken. Meerdere deelnemers meldden mij overigens dat zij die zwiepende vlag op mijn ligfiets, zo vlak voor hun gezicht best wel gevaarlijk vonden. Hoezo "veilig", zo'n vlag?
Evaluatie
Met een voldaan gevoel kon ik in het clubhuis van de WielerVereniging Ede mijn derde en laatste stempel op de stempelkaart laten zetten. Op de stoeprand heb ik de tocht nog uitgebreid geëvalueerd met een stel ervaren racers uit Vinkeveen. Dat de tocht in werkelijkheid 3 km korter was dan de beloofde 130km konden we nog wel accepteren. Maar volgens de GPS bleek het aantal hoogtemeters slechts 1027 te zijn en dat vonden we toch wel een groot verschil met de beloofde 1250 hoogtemeters (zie ook het kaartje hieronder).
Hemelvaartstocht
Ik heb overigens op deze Hemelvaartsdag waarop ik dit blogbericht over de klimtocht van vijf dagen geleden schrijf, ook nog een mooie tocht van 129km gereden. Geheel in hartslaggebied D1 en D2, precies volgens het trainingsschema dat Rob Harmeling ons heeft gegeven. Binnenkort een verslag van deze Hemelvaartstocht.
2 opmerkingen:
Waarom heb je die vlag er dan nog opzitten?
Is dat verplicht met dat soort tochten ofzo?
Wim -die op zijn Handbike voor het eerst met een vlag rijdt, maar dat ding is bijna niet te zien en heeft dus ook niet veel nut, maar zwiept in ieder geval niet...;)
De vlag is verplicht bij de trainingsdagen van het committed power programma, dat mijn werkgever organiseert. Ik heb die vlag (tot nu toe) ook maar laten staan tijdens andere trainings-/toertochten. Maar misschien haal ik hem er wel af. Dank voor je tip.
Een reactie posten