BoCycle

BoCycle

dinsdag 13 september 2016

Over kilocalorieën en kiloJoules

Bij de analyse van mijn "Training voor LEL2016" op www.STRAVA.com zag ik dat ik 888 kJoule aan energie had gebruikt en tevens 990 cal. Dat kon niet juist zijn, want in elk gezondheids- en natuurkundeboekje is te lezen dat 1 kcal gelijk is aan 4,186 kJ. Na grondig wetenschappelijk onderzoek weet ik nu hoe het zit. Hieronder een kort verslag....

STRAVA
Volgens www.STRAVA.com heb je op een racefiets 888 kJ geleverd als je gedurende 2 uur en 25 minuten 24,6 km/h hebt gefietst. Gemiddeld heb je dan 102 Watt geleverd. Dat komt redelijk overeen met Bocycles rekenprogramma (126 Watt en 1099 kJ) en Kreuzotter (125 Watt en 1088 kJ). Die energie van 888 kJ kun je omrekenen naar kcal door die door 4,186 te delen (dus 212 kcal). Maar waar komt die 990 cal die STRAVA berekent dan vandaan?

Rendement van de menselijke motor
Welnu die 990 cal (of eigenlijk zijn dat 990 kilocalorieën) zijn de kilocalorieën die je hebt verbrand om aan de pedalen 888 kJ (ofwel 212 kcal) te leveren. Het menselijk lichaam zet dus slechts 21% van de 990 kcal aan verbrande energie om in bewegingsenergie (212 kcal). De rest (79%) wordt omgezet in warmte. De mens is dus een motor met een laag rendement (21%). Dit rendement dat STRAVA hanteert komt overigens redelijk overeen met andere publicaties, waaronder het Belgische Fietsica (25%) en Kreuzotter die 22% aanhoudt. Andere sites houden een nog lager rendement aan, zoals in de tabel te lezen is.

Tip voor STRAVA
STRAVA zou de gezaaide verwarring in de toekomst kunnen voorkomen door:
1) onder de 888 kJ "Geleverde energie" te zetten in plaats van "Gebruikte energie"
2) in plaats van "Calorieën" het woord "kilocalorieën" te noemen (of kcal)
3) achter de 990 kcal "Verbrande energie" of "Gebruikte energie" te plaatsen.

Training voor LEL2016?
De LEL2016 waarvoor ik trainde is de beruchte Lelystad-Enkuizen-Lelystad, een race over de Houtribdijk. De fietsers starten in Lelystad, racen naar Enkhuizen, keren daar om en racen zo snel mogelijk weer terug naar het startpunt bij Lelystad. De LEL2016 vindt op 23 oktober plaats (start 13:00 uur). Kom kijken naar dit wielerfenomeen of race mee met je fiets. Zie de website van de Nederlandse Ligfietsvereniging en Bocycle racet LEL2013 voor meer informatie.

Bronnen
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/127282-sporten-en-calorieverbruik.html
https://www.gezondheidsnet.nl/overgewicht-en-afvallen/met-welke-sport-verbruik-je-de-meeste-calorieen
http://www.kreuzotter.de/deutsch/speed.htm
https://www.strava.com/activities/707356042
http://www.fietsica.be/motor.htm

5 opmerkingen:

Piet zei

Het blijven schattingen, maar wel het liefst zo nauwkeurig mogelijk. Geslacht en gewicht maken ook verschil. En eigenlijk gaat het om de extra energie die nodig is voor de sportinspanning, want als je rustig op de bank zit gebruik je ook al aardig wat (K)cal in een paar uur tijd.

BoCycle zei

Helemaal mee eens Piet. Heb jij misschien bronnen die een nauwkeuriger bepaling van de (extra) verstookte kcals mogelijk maakt?

Kees van Malssen, voorzitter ligfietsvereniging NVHPV zei

De rustverbranding, of basislast is vooral ook een functie van de lichaamssamenstelling. Daarom komen mannen, die gemiddeld een lager vetpercentage, aan een iets hogere basislast dan vrouwen van hetzelfde gewicht.
Omdat de energie om te fietsen veel groter is dan de basislast, is een schatting daarvan al snel goed genoeg. Je kunt daarvoor 60-70 kcal/uur (input) aannemen, dus dat is zo'n 15 gram koolhydraat of 7 a 8 gram vet.

Als je dus corrigeert voor de basislast, kun je daarna grotendeels uitgaan van de efficiency van de spiercel. Die ligt rond de 25%. Naarmate je rustiger fietst, is de invloed van de basislast groter, vandaar de verschillende percentages. Bij hoge inspanning (en dat is echt meer dan die 24 km/h) kom je op een totale verbranding van boven de 1000 kcal per uur. Je basislast is daar dan nog maar enkele procenten van.

Piet zei

Ik ben geen deskundige Gerrit, maar Kees heeft al een mooi antwoord gegeven. Het zou fijn zijn als de prijs van vermogensmeters drastisch zou zakken, dan kan je al veel nauwkeuriger berekeningen maken. Maar met jouw tabellen heb je al een hele goede indicatie.

BoCycle zei

Dank voor deze analyse Kees. Daarmee komen we met de Strava en Kreuzotter getallen inderdaad op 25% efficiency.