BoCycle

BoCycle

maandag 16 september 2013

Basecamp: Hoge hoogtemeters

Zondag was mijn laatste training voor ik naar de Col d'Aubisque in de Pyreneeën afreis. Lourdes, here we come...


"Kunt u mij de juiste hoogtemeters vertellen, meneer?"
De juiste hoogtemeters?
Die laatste training wilde ik flink wat klimmen in het rijk van Nijmegen (Beekmansdalseweg, Oude Holleweg 5x, Zevenheuvelenweg en Reichswald bij Grafwegen). Maar hoeveel hoogtemeters ik nu gemaakt heb is ondanks alle moderne elektronische hulpmiddelen volslagen onduidelijk. Volgens mijn Garmin Vista HCx waren dat 798 hoogtemeters; Basecamp (het analyseprogramma van Garmin) telt 904 hm; mijn favoriete www.Strava.com zegt 596 hm en www.bikemap.net berekent 640 hm. Basecamp telt dus anderhalf keer zoveel hoogtemeters als Strava. Hoogst eigenaardig in deze moderne tijd met nauwkeurige hoogtekaarten. Is er wellicht iemand die dit kan verklaren? En belangrijker nog, hoe kan ik het juiste aantal hoogtemeters vaststellen?


Geen auqaduct te bekennen
Romeins aquaduct
Langs de Kleefsebaan in Nijmegen is sind 19 april 2013 een uitzichtpunt op een aquaduct uit de Romeinse tijd. Het punt is zelfs voorzien van een interactief informatiebord. Het 5 kilometer lange aquaduct is in de eerste eeuw (na Christus) aangelegd om een legerplaats van water te voorzien. Van de houten goot, waaruit het aquaduct grotendeels was opgebouwd, is helaas niet meer te zien. Wel kan de archeologisch getrainde bezoeker nog vergravingen in het landschap ontwaren.


Anderhalve minuut op rood
Tip voor geduldige fietsers
Fietsers met veel stoplichtgeduld raad ik aan om de Rijksweg N844 bij Malden te kruisen. Daar stond het fietsersstoplicht anderhalve minuut op rood.


...vervoerd in een speciaal geprepareerde vrachtwagen...
Ligfiets op transport
En maandag is mijn ligfiets in de vrachtauto geladen voor transport naar de Pyreneeën. De organisatie had de fietsers goed geïnstrueerd:"Iedere fiets wordt apart in een kartonnen doos gezet (Gazelle doos). Deze kartonnen doos is zo ontworpen dat de wielen, het zadel en het stuur niet gedemonteerd hoeven te worden. De fietsen worden vervolgens vervoerd in een speciale geprepareerde vrachtwagen. Deze beschikt over een dubbele laadvloer. Per laadvloer zijn er verschillende compartimenten waarin de fietsen geclusterd worden. De fietsen worden om en om tegen elkaar aan geplaatst.". Toen ik mijn ligfiets afleverde bleek al snel dat deze instructie niet voor ligfietsen bedoeld kon zijn. Anticiperend hierop had ik thuis mijn Challenge met isolatiepijp maar vast goed beschermd. En van de olijke transporteurs kreeg hij een speciale VIP-behandeling (Very Important Pedaler).

3 opmerkingen:

Paul van Roekel zei

Probeer je gpx track eens in Google Earth te importeren. Daar kun je (ook) een hoogteprofiel openen en de hoogtemeters aflezen. Dat zou wel eens betrouwbaarder kunnen zijn...

BoCycle zei

Dank voor je tip Paul. Maar Google Earth zegt dat ik slechts 303 hoogtemeters gemaakt heb. De Oude Holleweg bij Nijmegen zou 68 m hoog zijn, terwijl de topografische kaart 85 meter aangeeft. Dus Google Earth kan ik niet echt serieus nemen. Wat is voor jou de reden om te veronderstellen dat Google Earth wel eens betrouwbaarder zou kunnen zijn?

Paul van Roekel zei

de algemene hoogtekaart van nl zou wel accuraar moeten zijn... zie ahn.nl