BoCycle

BoCycle

zaterdag 31 augustus 2013

Ernstig verkeersongeluk van Velomobiel met bus en "Mooi Bennekom"

Donderdag 29 augustus was ik op ziekenbezoek bij Darwin, de "trekker" van Liggend Arnhem. Darwin heeft op 17 juni een ernstig verkeersongeluk gehad; een aanrijding in zijn velomobiel met een bus. Tevens in dit blogbericht een verslag van de ligfietstocht van "Mooi Bennekom"...


...extern gefixeerd...
Darwins relaas
Tijdens mijn bezoek vertelde Darwin wat hem was overkomen (hij stemde er mee in dat ik zijn relaas op dit blog zou publiceren). Op een onoverzichtelijke kruising van een fietspad bij de Pleijbrug in Arnhem en een busbaan ramde een bus met hoge snelheid de neus van Darwins velomobiel. Na de crash zag Darwin dat zijn linker voet, nog vastgeklikt op zijn clickpedaal, 90⁰ gedraaid was t.o.v. de normale positie. Het kuitbeen stak door zijn vel. Ook had een tandwiel in zijn rechterbovenbeen een bloedende wond veroorzaakt. De velomobiel lag op zijn kant en Darwin had met zijn hoofd (gelukkig droeg hij een helm) de grond geraakt. Na een half uur was hij, met hulp van de verplegers van de inmiddels gearriveerde ziekenauto, uit zijn benarde positie bevrijd. In het ziekenhuis bleek zijn enkel op wel tien plaatsen gebroken. Met 6 pinnen in zijn voetbotjes werd de voet extern gefixeerd. Inmiddels zit zijn voet in het gips, maar hij mag er nog niet op lopen. Op 17 september mag het gips eraf en kan worden bekeken of de breuk goed is genezen. Hij heeft dan 3 maanden zijn voet niet kunnen gebruiken.
De liggers van "Mooi Bennekom" op kasteel Doorwerth

Vreemde paarse fiets

Wat voor kip???
Ontdaan nam ik na het ziekenbezoek afscheid, Darwin uiteraard heel veel sterkte en een goed herstel toewensend. Zo zie je maar hoe je leven kan veranderen als je je op het verkeerde moment op de verkeerde plaats bevindt.

Mooi Bennekom
Na bovenstaande relaas voelt het wat wrang om te verhalen over de gezellige tocht die ik zaterdag 31 augustus met ligfietsclub "Mooi Bennekom" fietste. Toch wil ik deze belevenis de lezers niet onthouden...

Elke laatste zaterdag van de maand organiseert deze ligfietsclub een ontspannen tocht in de omgeving van Bennekom. Er verschenen dit keer maar liefst 10 deelnemers aan de start bij de sporthal DVO in Bennekom. Enkelen waren van ver gekomen: een ligger uit Amsterdam, twee uit Amersfoort (van ligfietsclub VLA) en een ligger uit Zutphen (van ligfietsclub LOL). De route voerde via kasteel Doorwerth naar de Overbetuwe. Het kasteel werd uitgebreid bekeken en was ook een geschikte locatie voor een fotoshoot van het ligfietsgezelschap. Daarna toog de ligfietsclub naar uitspanning Kerkplein 10 in Hemmen alwaar de recuperatiepauze was gepland. Daar bleken zeer brutale kuifkippen het appelgebak van de schoteltjes te willen pikken. Nou die beesten waren bij deze nuchtere ligfietsers aan het verkeerde adres; het brutale gevogelte werd bruut weggejaagd en bleef daarna op gepaste afstand het gezelschap observeren. Opmerkelijk was ook een vreemde paarse fiets tussen de voor ons normale vervoermiddelen.




Uit voorzorg afgestapt

Leider Bert in gesprek met Amsterdammer



10 keer afrekenen

Naast de veerstoep
Help, de pont crasht!!!
Onderweg zagen wij veel paarden, waarvan de ruiters, bij het zien van die enorme stoet vreemde vervoermiddelen, uit voorzorg afstapten. Op de pont bij Opheusden beleefden wij nog een paar spannende minuten. Toen de pontbaas mij vroeg met wie hij moest afrekenen, zei ik dat de 10 ligfietsers allemaal zelf zouden betalen. "Nou", zei hij, "dan zal ik de pont maar wat langzamer laten varen". Nadat hij de vaart verminderd had kwam hij terug voor de kaartverkoop. Onderwijl zagen wij dat de pont de veerstoep vervaarlijk dicht was genaderd. Ik vroeg de pontbaas of het niet verstandig zou zijn om eerst de pont maar veilig af te meren en daarna pas het geld van de laatste passagiers te incasseren. Dat leek hem ook een goed idee en hij spoedde zich naar de stuurcabine. Na een manoeuvre, waarbij wij de pont bijna op de wal naast de veerstoep zagen lopen, wist hij de pont toch veilig op de veerstoep af te meren. Uiteraard wachtten de nog niet betaaldhebbende passagiers netjes tot de pontbaas hun financiële tegenprestatie in ontvangst had genomen.







Lekke band midden in Arnhem
Twee maal Grebbeberg en lekke band
Met de schrik in de benen ging het ligfietsgezelschap toen via de voet van de Grebbeberg naar het eindpunt. Na nog even te hebben nagepraat ben ik teruggefietst naar de Grebbeberg om die nog twee keer te beklimmen. Via de sigarenboer in Arnhem ben ik vervolgens naar huis gefietst. En midden in de stad Arnhem heb ik mijn lekke achterbinnenband nog moeten vervangen. Een routineklusje, maar voor ik naar de Pyreneeën afreis leg ik er wel nieuwe banden om.

3 opmerkingen:

Quezzzt zei

Ik wens Darwin een zo goed mogelijk herstel toe.

Het had zeker nog veel erger gekund zo'n botsing maar dit is niet bepaald een schrammetje...

BoCycle zei

Dank Quezzzt. En inderdaad "niet bepaald een schrammetje".

Magic Bullet zei

Oei...ook van mij een goed herstel gewenst voor Darwin. Ik kan het flauwe grapje niet laten: survival of the fittest...hopelijk kan die.
Hopelijk kan hij toch weer fietsen in de toekomst.